Bevezető
Az EU-VÃz Keretirányelvének rendelkezései alapján hat évente felülvizsgálatra kerül vizeink állapota (felszÃni és felszÃnalattiak egyaránt). Ezek az információk szolgálnak az Országos VÃzgyűjtÅ‘ Gazdálkodási Terv (OVGT) alapjául. Legfrissebb változata 2021-ben készült el (VGT3). A terv részét képezik a vÃztest-állapotok értékeléséhez felhasznált információk is, amelyek a mellékletekben és háttéranyagokban rendszerezett formában állnak rendelkezésre. Az alábbi áttekintés ezekre az információkra épÃt és a szintén a terv részét képezÅ‘ „VÃzkészletgazdálkodási Térségi Terv Felülvizsgálata, a NyÃrség déli rész és Hajdúság vÃztest-csoport területére†(VKGTT2_TIVIZIG, 2022) c. anyagra, amely szintén hozzáférhetÅ‘ az illetékes vÃzügyi igazgatóság honlapján. (A felhasznált adatok listája és elérhetÅ‘sége az Ãrás végén megtalálható).
Az áttekintés aktualitását az adja, hogy ambÃciózus iparfejlesztési célok kötÅ‘dnek Debrecenhez. A település határában számos olyan nagyméretű beruházás indul(t), melyeknek jelentÅ‘s és több környezeti elemet is érintÅ‘ környezetterhelése lesz. Ezek között fajsúlyos kérdés, hogy lesz-e elegendÅ‘ vÃz az összes újonnan megjelenÅ‘ igény kielégÃtésére, illetve milyen környezetpolitikai, készletgazdálkodási eszközök állnak rendelkezésre az elérhetÅ‘ vÃzkészletek hasznosÃtási hatékonyságának javÃtására. A sajtóban a vÃzkészletekkel kapcsolatban megjelent információk nem adják vissza a kérdés komplexitását és ez jelentÅ‘sen szűkÃti az észszerű megoldások kialakÃtásának lehetÅ‘ségét.
A kérdés ugyanis nem egy szakértÅ‘i igen/nem viszonylatban dÅ‘l el. Ez mára jóval összetettebb társadalmi-gazdasági-természeti kérdéssé vált. Az integrált vÃzgazdálkodás egy nagy, össztársadalmi „játékâ€. A helyszÃnnek és történéseinek önmagán jóval túlmutató jelentÅ‘sége van: Hogyan nézünk szembe azzal a ténnyel és alkalmazkodunk ahhoz, hogy egy térségben elértünk az akkor és ott hasznosÃtható vÃzkészletek határára? A jelenleg alkalmazott szabályok nagyrészben jók, bár nem kerülnek következetes alkalmazásra, de nem kerülhetÅ‘ meg, hogy a vÃzkészlet-felhasználás stratégiai irányainak, mennyiségi léptékeinek társadalmi legitimitása legyen. Jelenleg ugyanis jogszabályaink vannak ebben a kérdésben, de valós legitimitásuk nincs. Gondoljunk csak arra, hogy a millió illegális kút és szivárgó derÃtÅ‘ országa vagyunk.
Az alkalmazkodáshoz részben be kellene tartanunk és tartatnunk a jelenlegi jogszabályokat, és az új kihÃvások fényében alapelveket tisztázni (nem felsÅ‘, szakértÅ‘i, hanem akár térségi, vÃzfolyásonkénti szinten, hogy a szabályok azután betarthatóak és betartathatóak legyenek). Mindehhez elÅ‘ször valamilyen közös kiindulási alapra van szükség, hogy mirÅ‘l beszélünk, amikor azt a kérdést feszegetjük, hogy van-e felhasználható vÃzmennyiség és mire szánjuk. Ez az áttekintés Debrecen példáján ezt a kiindulást szolgálja.
Megjegyezzük, hogy a VGT3, illetve a VKGTT2-höz hasonló térségi tervek jól használható publikus adatokat/információkat nyújtanak a debrecenihez hasonló esetek elemzéséhez és értelmezéséhez, nemcsak vÃzgazdálkodási szakemberek számára.
VÃzkészletek és vÃztestek
Debrecen és környéke jelenleg két fÅ‘ forrásból nyer vizet. 1) FelszÃni vÃzpótlással a Keleti-fÅ‘csatornából, és 2) és kutakkal a felszÃn alatti vizekbÅ‘l.
FelszÃni vÃzkészletek
A VGT3 3.7 melléklet FelszÃni vÃzkivételek lapja mutatja, hogy a Keleti-fÅ‘csatornából Balmazújvárosnál Debrecen felé távvezetéken elvezetett vÃzmennyiség engedélyezett értéke 15 ezer m3/nap (5,45 millió m3/év).
A Debrecenen átfolyó két vÃzfolyás, a Tocó és a Kondoros esetében nincs természetes lefolyásból származó hasznosÃtható vÃzkészlet. A Tocóba vezetik be azonban a debreceni szennyvÃztisztÃtó teleprÅ‘l származó tisztÃtott szennyvizet (VGT3 3.7 melléklet FelszÃni vÃzbevezetések lap). Az engedélyezett mennyiség 60 ezer m3/nap (21,9 millió m3), a tényleges érték 2018-ban 38 ezer m3/nap (14,0 millió m3) volt. Enélkül a Tocó nyáron tartósan kiszáradna. A Kondorosba bevezetett tisztÃtott szennyvÃz mennyisége elhanyagolható, mindössze 9 ezer m3 évente. A VGT3 (és a korábbi tervek is) a vÃzfolyásokra meghatározták az ökológiai kisvÃz mennyiségét, amit a nem kiszáradó vÃzfolyások esetében a vÃzkivételek mellett is meg kell tartani a mederben ökológiai szempontok miatt. Ennek a Tocó esetében van jelentÅ‘sége, ahol a tisztÃtott szennyvÃz ezt az ökológiai igényt elégÃti ki, vagyis a szennyvÃztisztÃtó szürke vize nem teljes mértékben hasznosÃtható más célra, amÃg a Tocónak nincs más stabil vÃzpótlása és a lakosok nem akarják szárazon látni.

Forrás: 6-5/a melléklet: Vízmérleg teszt_sp_p_p_pt_kiegészítve a többi víztest beszivárgási és termelési adataival
A Keleti-fÅ‘csatorna (a Nyugati-fÅ‘csatorna kivezetése alatti) déli részének vÃzkészlete a Debrecen felé elvezetettnél lényegesen nagyobb, kb. 295 millió m3/év. EbbÅ‘l a jelenleg engedélyezett vÃzkivezetések és vÃzkivételek mértéke 160 millió m3/év, ami tartalmazza a Debrecen felé történÅ‘ ivóvÃz átvezetést is. A fÅ‘csatornából az átvezetések növelésének tehát nem felszÃni készlet korlátai vannak, hanem vÃzszállÃtó infrastruktúra kiépÃtési és fenntartási korlátai és emellett lehetnek a felhasználási célok szempontjából jelentkezÅ‘ vÃzminÅ‘ségi korlátok is. Egy ilyen vÃzszállÃtó infrastruktúra kapacitás bÅ‘vÃtés a Civaqua projekt, amelynek révén további mintegy 107 ezer m3/nap (évi 40 millió m3) vizet terveznek a Keleti FÅ‘csatornából Debrecen környékére juttatni, hogy javÃtsa a város környezetében a vÃzfolyások, állóvizek és a növényzet állapotát, valamint öntözÅ‘vizet biztosÃtson.

Forrás: VGT3 6-5/a melléklet: A vízszint süllyedésének vizsgálata tábla
(Ha valaki egy jó dolognak tartja, hogy szabad felszÃni készletek valahol, csak úgy rendelkezére állnak, és ezzel a probléma megoldódott, annak érdemes elgondolkodnia azon, hogy ez azt is jelenti, hogy egy közpénzbÅ‘l fenntartott infrastruktúra rendszer által biztosÃtott lehetÅ‘séggel ilyen léptékben nem élünk, hogy annak kapacitásai le lennének fedve közjóléti, ökológiai vagy gazdasági célú vÃzfelhasználásokkal. Ennek általában oka szokott lenni és általában gazdasági, de nem ez az Ãrásunk fókusza.)
FelszÃn alatti vÃzkészletek

Forrás: 6-5/a melléklet: Vízmérleg teszt_sp_p_p_pt_kiegészítve a többi víztest beszivárgási és termelési adataival
A felszÃn alatti készletek áttekintése ennél jóval összetettebb vizsgálatot igényel. A készlet hozzáférések ebben a felszÃn alatti áramlási térben is hasonlóan vannak lekötési jogosultságokkal lefedve, mint a Keleti FÅ‘csatorna esetében, habár ezeknek az áramlásoknak az ismeretéhez és nyilvántartásához lényegesen nagyobb tudás és technikai apparátus szükséges, mint a felszÃni vizek esetében. Az Országos VÃzgyűjtÅ‘ Gazdálkodási Tervben topográfiai és hidrogeológiai szempontok alapján határolják le a terv alapegységeit, a felszÃn alatti vÃztesteket.
A felszÃn alatti vÃztestek regionális/térségi léptékűek, a hidrogeológia adottságoktól függÅ‘en. Alább a keleti országrész alatti lehatárolás határvonalai láthatóak. Debrecen és külterülete alatt két vÃztest-csoport a 2.6.1 (NyÃrség déli rész, Hajdúság) és a 2.6.2 (Hortobágy, Nagykunság, Bihar északi rész) felszÃn alatti vÃztest-csoport található. EbbÅ‘l a 2.6.1-re érdemes koncentrálni, mivel a felszÃn alatti vÃzmozgások során a NyÃrség déli területei felÅ‘l vándorol a vÃz a felszÃn alatt dél-nyugat, nyugat felé, a 2.6.2 kódszámú vÃztestek felé.
A természeti és a vÃzhasznosÃtási folyamatok követése érdekében a felszÃn alatti teret mélységben több vÃztestre bontja a vÃzkészlet-gazdálkodás, ezen a területen: sekély porózus (sp.2.6.1) és porózus (p.2.6.1) vÃztestekre.
A felszÃn közeli (sekély porózus) vÃztestben még a felszÃni folyamatok is közvetlenül hatnak a felszÃn alatti vÃzmozgásokra, a mélyebben fekvÅ‘ vÃztestek (rétegvizek) esetében viszont csak a vÃzkivételek és a vÃztestek egymás közötti vÃzátadása jelenik meg a számokban. A készletek hasznosÃtásának kereteit, a még felhasználható készleteket ezekre a vÃztest-csoportokra állapÃtják meg.
Ezen a területen a sekély porózus és a porózus vÃztest részek közötti dinamikában a maradék elv érvényesül. A mélyebb rétegekbe az a csapadékból helyben maradt és a talajba szivárgott vÃzmennyiség szivárog tovább lefelé (ez az ún. utánpótlódás), amit a napsütésbÅ‘l természetes módon fakadó, a talajnedvességbÅ‘l is táplálkozó párolgási/párologtatási kényszer nem „szÃv vissza†a légkörbe, nem szivárog ki a mélyre vágódott vÃzelvezetÅ‘ árkokba és végül, ami nem kerül kitermelésre a kis mélységű kutakból. Ez a maradék tehát a mélyebben lévÅ‘ (porózus) vÃztest utánpótlódása, ami a sekély porózus felszÃn alatti készletek felÅ‘l történik. Minden felszÃn alatti vÃztestre készül ilyen vÃzmérleg szempontú állapotfelmérés (az itt tárgyalt vÃztestek leválogatott táblái megtalálhatóak a csatolt excelben)
Az sp.2.6.1 sekély felszÃn alatti vÃztestre fókuszálva (1. táblázat), a 2010-es évek viszonyait a következÅ‘ átlagos napi vÃzmérleg elemek jellemzik. A sekély felszÃn alatti vÃztestet 214 ezer m3/nap csapadékból származó beszivárgás táplálja (a nagyságrend érzékeltetésére a felszÃn alatti vÃztest teljes területére /1694 km2-re/ vetÃtve ez 42 mm évente, az éves átlagos csapadék kb. 8 %-a). Ehhez némi többlet járul a NyÃrség magasabban fekvÅ‘ területei (a 2.4.1 és a 2.3.1 vÃztest-csoport) felÅ‘l érkezÅ‘ oldalirányú felszÃn alatti áramlásból (14 ezer m3/nap). FelszÃni vÃzbÅ‘l származó táplálás jelenleg/egyelÅ‘re nincs. A teljes utánpótlódásból (228 ezer m3/nap) 45 ezer m3/nap mennyiséget csapolnak meg a terület vÃzfolyásai (ahol és amikor a vÃzfolyás medrében alacsonyabban van a vÃzszint, mint a talajvÃzszint a vÃzfolyás környezetében), valamint 39 ezer m3/nap mennyiség táplálja a területi párolgást/párologtatást. A társadalmi célú vÃzfelhasználás 16 ezer m3/nap, ami szinte teljes egészében engedély nélküli (a 6.5a melléklet FAV vÃzkivételek lap szerint 15 ezer m3/nap). A mélységi készleteket (p.2.6.1) 109 ezer m3/nap leszivárgó vÃzmennyiség táplálja.
A hasznosÃtható vÃzkészlet meghatározása vÃzháztartási számÃtások és a felszÃn alatti térre kidolgozott országos modellezés alapján felállÃtott vÃzmérlegek segÃtségével történik, amelyek egyúttal a felszÃn alatti vÃztestek állapotértékeléséhez szükséges adatokat is biztosÃtják. Egy vÃztest akkor van jó állapotban, ha a csapadékból, a felszÃni vizekbÅ‘l és a szomszédos vÃztestek felÅ‘l érkezÅ‘ ún. utánpótlódás fedezi a szomszédos vÃztestek felé történÅ‘ áramlást, a vÃzkivételeket és a felszÃn alatti vizektÅ‘l függÅ‘ ökoszisztémák (ún. FAVÖKO-k) vÃzigényét is. A jelenlegi vÃzkivételeken felül még annyi vÃzkivétel engedélyezhetÅ‘, amennyivel nagyobb a FAVÖKO-k vÃzfogyasztása, mint a jó állapotukhoz még éppen szükséges minimum.
Az sp.2.6.1 vÃztest nincs jó állapotban, mert a felszÃn alatti vizektÅ‘l függÅ‘ ökoszisztémák a vÃzmérleg számÃtások szerint nem jutnak hozzá ehhez a szükséges minimális elpárologtatandó vÃzmennyiséghez. (A pirossal jelzett értékek a táblázatban). Emiatt a további vÃzkivételek sem engedélyezhetÅ‘ek.
Az sp.2.6.1 sekély porózus felszÃn alatti vÃztest gyenge állapotát jellemzÅ‘ másik folyamat a vÃzszintek süllyedése, amit a süllyedéses tesztek mutatnak ki. A VGT3 keretében vizsgálták, hogy a 2013 – 2018 idÅ‘szakban milyen süllyedési trendek jelentkeztek a felszÃn alatti vÃzszintek adatsoraiban. A monitoring kutakban mért vÃzszint változások alapján az utóbbi években jelentÅ‘s a sekély porózus felszÃn alatti vÃztest zónájában a vÃzszintek süllyedése. Ennek a süllyedésnek az éves mértéke a terület 1,5%-án 200 és 20 cm közötti, 56%-án 20 és 5 cm közötti.

Feláramlási és leáramlási övezetek a sekély felszín alatti víztestekben az 1961-1965 közötti időszakban

Feláramlási és leáramlási övezetek a sekély felszín alatti víztestekben az 2005-2009 közötti időszakban
Tehát kétszer akkora területen van jelentÅ‘s felszÃn alatti vÃzszint csökkenés, mint növekedés. EbbÅ‘l adódóan a süllyedéses teszt minÅ‘sÃtése „gyengeâ€, mivel az 5 cm-t meghaladó vÃzszint süllyedés a terület több, mint 50%-án megfigyelhetÅ‘.
A nem engedélyezett vÃzkivételek a mezÅ‘gazdasági tevékenységet szolgálják, ezért a vÃzszint süllyedésekbÅ‘l adódó lokális problémák a hátsági részeken jelentkeznek. Ezzel összefüggésben rossz állapotban vannak a felszÃn alatti készletekbÅ‘l táplálkozó ökológiai rendszerek, mint a vizesélÅ‘helyek, az erdÅ‘k, de a szintén felszÃn alatti készletekbÅ‘l is pótlódó állóvizek is. A talajban rendelkezésükre álló vÃzmennyiség nem elegendÅ‘ a megfelelÅ‘ állapotuk fenntartására. A VGT3 6.5a mellékletében megtalálható a „FelszÃn alatti vÃz mennyiségi állapota miatt jelentÅ‘sen károsodott NATURA 2000 területâ€-ek listája (részletesen lásd a csatolt táblázatokban). Azonban ez nem csak természetvédelmi kérdés, talajnedvesség és intenzÃv párologtatásra képes növényzet nélkül a hÅ‘sziget jelenségek is erÅ‘sebbek az ilyen területeken, annak minden társadalmi-gazdasági következményével együtt.
A felszÃn alatti készletek állapota és használata
A p.2.6.1 porózus vÃztesttel (réteg vizek) folytatva, a debreceni ivóvizet is szolgáltató felszÃn alatti vÃztest vÃzmérleg tesztjének átlagos folyamatait leÃró adatok alapján a sekély vÃztestbÅ‘l leáramló vÃzmennyiség (109 ezer m3/nap) kiegészül egy kis mennyiségű (2 ezer m3/nap) más vÃztestrÅ‘l származó hozzáfolyással. Ennek a mennyiségnek majdnem a fele, 49 ezer m3/nap áramlik tovább a mélyben a Hortobágy, Nagykunság, Bihar északi rész nevű (p.2.6.2.) felszÃn alatti vÃztestbe.
A nyilvántartások és a becslések alapján a vÃzkivételek 69 ezer m3/napot tesznek ki, amibÅ‘l mintegy 30 ezer m3/nap lehet az engedély nélküli mennyiség.
Az engedély nélküli vÃzkivételek mennyiségének becslésére a vÃzmérleg számolások és a vÃzháztartás modellezési eredmények összevetése alapján van lehetÅ‘ség. Több év átlagában a meteorológiai viszonyokból lehet kiszámÃtani a természetes úton bekövetkezÅ‘ készlet változást, amit a felszÃni lefolyás, a vÃzfolyások lecsapoló hatása és a beesÅ‘ napenergia kényszerÃt ki a területbÅ‘l, ettÅ‘l a hatástól különÃthetÅ‘ el a figyelÅ‘kutakban mért tényleges változás alapján a kitermelések hatása a felszÃn alatt vÃzszintekre és Ãgy becsülhetÅ‘, ennek részeként, a bevallott mennyiségek ismeretében az engedélyezetlen vÃzkivétel is. (A NyÃrség dél, Hajdúság vÃztestre ezt a képet részletesen vázolja a VÃzkészlet Gazdálkodási Térségi Terv, 2022).
A le nem kötött, fel nem használt készletek nagysága
Az sp.2.6.1 sekély felszÃn alatti porózus vÃztest minÅ‘sÃtése gyenge. Ez a gyenge állapotban lévÅ‘ vÃztest biztosÃtja a Debrecenben hasznosÃtott készletek utánpótlódását is a p.2.6.1. felszÃn alatti vÃztest számára. Az sp.2.6.1 sekély felszÃn alatti vÃztest gyenge állapota miatt a vÃzkivételek az alatta elhelyezkedÅ‘ porózus vÃztest esetében nem bÅ‘vÃthetÅ‘, mivel ez a „gyenge†minÅ‘sÃtésű állapot további romlását idézné elÅ‘.
A p.2.6.1 porózus vÃztest vÃzmérlege természetesen mutat némi bizonytalanságot a nem engedélyezett kivételek becslése miatt, de ami az adatok alapján elmondható, hogy a számÃtott rendelkezésre álló készlet (62-69 ezer m3/nap) és az engedélyezett lekötések nagysága (56 ezer m3/nap) között, papÃron 7-13 ezer m3/nap szabad készlet adódna. Emellett vannak még a nem teljes mértékben hasznosÃtott lekötött készletek. Ez, a lekötési jogosultságokból fel nem használt készlet 13-17 ezer m3/nap mennyiséget ad ki, amely döntÅ‘ részben a város ivóvÃz ellátásának egyik tartaléka. (A lekötött vÃzkészlet jogosultság 56 ezer m3/nap értékébÅ‘l 46 ezer m3/nap a kommunális (ivóvÃz) célú, 5 ezer m3/nap az ipari célú lekötés. A már hivatkozott VGT3 6-5/a melléklet: VÃzkivételek a felszÃn alatti vÃztesteken adattábla alapján ezeknek a készlet jogosultságoknak a terhére 35 ezer m3/nap ivóvÃz célú, 1,2 ezer m3/nap ipari célú és együtt 4 ezer m3/nap mezÅ‘gazdasági, állattartási és egyéb célú vÃzkivétel történik, ez összesen41 ezer m3/nap). Ez a két, papÃron rendelkezésre álló potenciális készlet 22-28 ezer m3/nap mennyiséget jelentene. Azonban az Országos VÃzgyűjtÅ‘gazdálkodási Terv adatai alapján a p.2.6.1 vÃztestbÅ‘l történÅ‘ engedélyezetlen vÃzkitermelések miatt (30 ezer m3/nap) ez a lehetÅ‘ség nem adott, nincs tere a jelenlegi, fizikailag megvalósuló készlethasználat bÅ‘vÃtésének.
Felmerülhet a kérdés, hogy nem lehet-e kitermelni a p.2.6.2.-be átadódó vÃzmennyiséget? Az intenzÃvebb Debrecen környéke alatti kitermelés csak részben történne az átadódó készlet terhére, emellett részben a sekély felszÃn alatti vÃztestek lokális süllyedést okozná. Ez a folyamat a város és környezetének felszÃn alatti készletektÅ‘l függÅ‘ természeti területeit hozná még rosszabb helyzetbe. Hasonló kedvezÅ‘tlen folyamatokat lehetne feltételezni, mint az bemutatásra került a sekély felszÃn alatti vÃztest DebrecentÅ‘l távolabb esÅ‘ területei esetében.
Ennek a de facto helyzetnek a kezelésére került kidolgozásra a „VÃzkészlet-gazdálkodási Térségi Terv felülvizsgálata a NyÃrség déli rész és Hajdúság vÃztestek TIVIZIG területére esÅ‘ részénâ€. A részletes készletgazdálkodási terv már nem egy egységes területként, hanem négy, úgynevezett felszÃn alatti vÃzgazdálkodási egységre (FAVE) bontva jelenÃti meg a 2.6.1 vÃztest területet. A kifeszÃtett vÃzkészletgazdálkodási helyzet miatt a terv csak minimális többlet hasznosÃtási készlet jogosultság kiadását tekinti megvalósÃthatónak. Debrecen környékére, ami a 2.6.1 vÃztest többi részéhez képest némileg kedvezÅ‘bb állapotban van, a készletgazdálkodási terv 2500 m3/nap öntözési célú és 1400 m3/nap egyéb célra fordÃtható kontingenst irányoz elÅ‘. Ez a teljes, 1700 km2-es területre számÃtott többlet készlet 40%-a. A megnevezett többlet keret lényegi bÅ‘vülést nem jelent.
Környezetpolitikai megoldások
A számokból az látszik, hogy a használatok elérték a rendelkezésre álló készletek határát. Bármelyik vÃzkészlet-használat növelése közvetlen, vagy közvetett módon korlátozná más társadalmi-gazdasági vagy természeti (tehát közjóléti) vÃzhasznosÃtás és vÃzhasznosulás lehetÅ‘ségét. A VÃzgazdálkodási törvény úgy fogalmaz (15. §), hogy új igényt lehetÅ‘ségek szerint a szabad készletekbÅ‘l kell kielégÃteni. Ezen a környéken ez a kényelmes korszak lezárult. Az iparfejlesztési elképzelések csak felszÃnre hozták a kihÃvást. Ez a szűkösség állapota, ami azonban általában maga a természetes állapot. A kihÃvás az, hogy mennyire hatásosan, hatékonyan tudjuk kezelni ezt az állapotot. A közgazdaságtan eszközei jellemzÅ‘en ilyen helyzetek kezelésére szolgálnak. (Living with water scarcity)
Nagyságrendileg a jelenleg Ãgy-vagy úgy használt mennyiség az, amivel gazdálkodni kell. A készletek akár elegendÅ‘ek is lehetnek ipari fejlesztésekre a jelenleg lekötött mennyiségek észszerűbb használatával. Ehhez azonban szükség lenne a készletgazdálkodói szempontok sokkal erélyesebb érvényesÃtésére. Nem spórolhatóak meg a társadalmi viták és érdekegyeztetések a vÃzkészletek elsÅ‘dleges célok közötti felosztásáról kommunális, gazdasági és természeti célok között, hogy legitim, hosszabb távon is biztos feltételek között lehessen fejleszteni. (Milyen feltételek mellett érdemes és milyen célra a kommunális ivóvÃz számára lekötött és csak idÅ‘nként használt készleteket más hasznosÃtás számára rendelkezésre bocsátani? )
Nem célszerű eltekinteni attól sem, hogy a gazdasági célok számára rendelkezésre bocsátott készletek felosztásának rendezÅ‘elve nem lehet más, mint a vÃz felhasználásával elérhetÅ‘ hozzáadott érték nagysága. Ma, noha a jogszabályaink erre alapvetÅ‘en lehetÅ‘séget nyújtanak, sem a lekötött mennyiségek dinamizálásának kérdésében, sem a gazdasági célú készleteknek a legnagyobb hozzáadott értékű hasznosÃtás felé terelésében nem tudunk a korábbi OVGT-ben kidolgozott javaslatok ellenére jól működÅ‘ gyakorlati megoldásokat felmutatni (Kis et al., 2021). Azok az országok, ahol a kedvezÅ‘tlen vÃzháztartási adottságok ellenére jelentÅ‘s gazdasági teljesÃtmény épül a szerény készletekre, mind működÅ‘képes szabályrendszerekkel adtak választ erre a két kérdésre. (Nálunk egyelÅ‘re e két kérdés tisztázatlanságának következtében sajnos fordÃtott a helyzet: szerény gazdasági teljesÃtmény épül jelentÅ‘s készletekre.)
A gazdasági célú készlet rendelkezésre bocsátást azért sem érdemes a kommunális vagy a természeti célok számára szükséges mennyiségek határainak erodálásával kielégÃteni, mert a már most is rossz állapotú természeti területek mellett a hÅ‘sziget jelenségekkel szemben egyre gyengébb ellenállóképességet mutató urbanizált területek stabilizálása is egy új és jelentÅ‘s, magas prioritású vÃzigényt fog jelenteni (Báder & Ungvári 2022).
A készlet allokáció kiszámÃthatósága és a megbÃzható szolgáltatás a kritikus idÅ‘szakokban alapvetÅ‘ versenyképességi kérdés lesz. A célnak megfelelÅ‘ szabályrendszer elfogadtatása nem egyszerű feladat, komoly kihÃvás, de csak ez az, ami működÅ‘képes kereteket tud teremteni a szűkösség kezelése számára. A legfontosabb lépés az, hogy az érdekeltek belássák, nincs szabad készlet. Nem a szabad készletek után kutató szakértÅ‘i anyagoktól kell a varázslatot várni, hanem attól, ha lehet tudni, hogy melyik felhasználónak mennyit ér a vÃz és ezt meg is fizettetjük. EbbÅ‘l lesz ugyanis az innováció.
VÃzügyi szakmai szervezetek az utóbbi években több nyilatkozatban is felhÃvták a figyelmet az engedélyezetlen kútkialakÃtások, az akár 80 méter mélységig szabadon létesÃthetÅ‘ kutak veszélyeire, arra, hogy az engedélyezés hiányában ellehetetlenül a készletgazdálkodás. Az állásfoglalások a Magyar Hidrológiai Társaság honlapján pl itt és itt megtekinthetÅ‘ek. A szerzÅ‘k kb. ilyen helyzetek kialakulására gondolhattak.
Összefoglalva tehát a rendelkezésre álló környezetpolitikai lehetőségek a következők:
- Az illegális vÃzhasználatok feltárása, szigorú büntetésekkel történÅ‘ visszaszorÃtása, a legális használatok felé történÅ‘ terelése
- A kommunális és természeti célok számára biztosÃtandó mennyiség egyértelmű kijelölése és elfogadtatása az érdekeltekkel (a legitimitás megteremtése)
- Olyan szabályrendszer kialakÃtása, amiben megjelenik a gazdasági célú vÃzhasználat értéke, gyakorlatilag a vÃzkészlet ára, lehetÅ‘vé téve a lekötési jogosultságok termelékenység alapú újraallokálását, nem bürokratikus úton, hanem a vÃzfelhasználók közötti, a vÃz értékteremtÅ‘ képességét tükrözÅ‘ megállapodások segÃtségével.
- Új vÃzforrások bevonása, pl. a Keleti FÅ‘csatornából vagy tisztÃtott szennyvÃzbÅ‘l, amennyiben fizetÅ‘képes, a kapcsolódó költségeket teljes mértékben fedezÅ‘ kereslet mutatkozik erre.
Végül egy elgondolkodtató, kiegészÃtÅ‘ ábra-páros
Az alábbi ábra az Országos VÃzgyűjtÅ‘gazdálkodási Terv elsÅ‘ felülvizsgálati ciklusának (VGT2) háttéranyagai között található. Országos VÃzgyűjtÅ‘-gazdálkodási Terv: 6.5.3 Háttéranyag, A sekély porózus, porózus és porózus termál vÃztestek vÃzháztartási mérlege, 9., 10. ábrák.
Az ábra a sekély felszÃn alatti vÃztestekben jellemzÅ‘ vÃz áramlási irányokat mutatja be az ország egész területére. A rózsaszÃnnel jelzett területekre a feláramlás jellemzÅ‘, a kékkel jelzett területekre a lefelé áramlás. A felsÅ‘ ábra az 1961-1965 közötti idÅ‘szakról ad képet, a nagyobb léptékű felszÃn alatti vÃzkivételek megindulása elÅ‘tt. Az alsó ábra a 2005-2009 közötti idÅ‘szak viszonyait mutatja be.
Feláramlási területen a sekély felszÃn alatti vÃztest a mélyebb rétegekbÅ‘l kap utánpótlást, leáramlási területeken fordÃtva, a sekély felszÃn alatti vÃztest táplálja a mélyebben lévÅ‘t. Látható egy általános változás, ami a felszÃn közeli vÃztestek növekvÅ‘ készlet problémáit vetÃti elÅ‘re.
Ha valaki kikeresi, az sp.2.6.1 területe az elsÅ‘ térképen jellemzÅ‘en lefelé áramlási terület, kisebb feláramlási foltokkal. Ezek, a felszÃni vegetáció szempontjából lokálisan lényeges, vÃz utánpótlást biztosÃtó áramlások a második térképen megszűntek, illetve ellenkezÅ‘jükre fordultak.
Hivatkozások:
VGT3 felhasznált adatok a 2.6.1 vÃztest-csoportra:A felszÃni (FEV) és felszÃn alatti (FAV) vÃztestek leválogatott táblái
Az Európai Parlament és a Tanács 2000/60/EK irányelve (2000. október 23.) a vÃzpolitika terén a közösségi fellépés kereteinek meghatározásáról - https://eur-lex.europa.eu/legal-content/HU/TXT/HTML/?uri=CELEX:32000L0060&from=SK
VGT2 - FelszÃn alatti vizek mennyiségi állapotának meghatározása, 6-5-3 háttéranyag, A sekély porózus, porózus és porózus termál vÃztestek vÃzháztartási mérlege - https://www.vizugy.hu/vizstrategia/documents/988BF7DB-B869-46C6-9463-E9E4BFC81D2A/6_5_hatteranyag_FAV_mennyiseg.zip
VGT3 – Magyarország VÃzgyűjtÅ‘-gazdálkodási Tervének második felülvizsgálata - https://vizeink.hu/vizgyujto-gazdalkodasi-terv-2019-2021/vgt3-elfogadott/
VGT3 Mellékletek - https://vizeink.hu/wp-content/uploads/2022/10/VGT3_mellekletek.zip
VÃzkészlet-gazdálkodási Térségi Terv felülvizsgálata és annak Stratégiai Környezeti Vizsgálata - VÃzkészlet-gazdálkodási Térségi Terv felülvizsgálata a NyÃrség déli rész és Hajdúság vÃztestek TIVIZIG területére esÅ‘ részén - http://www.tivizig.hu/index.php?content=hirek&id=617
Kis, András ; Rákosi, Judit ; Ungvári, Gábor: Közgazdasági eszközök szerepe a vÃzzel kapcsolatos érdekellentétek kezelésében – szűkös vÃzkészletek elosztása. HIDROLÓGIAI KÖZLÖNY 101 : különszám pp. 106-111. , 6 p. (2021) http://www.hidrologia.hu/mht/letoltes/HK2021_kulonszam_v5.pdf#page=107
Báder, László ; Ungvári, Gábor: A városi hÅ‘szigethatás mérséklése a párolgás növelésével. TÃJÖKOLÓGIAI LAPOK / JOURNAL OF LANDSCAPE ECOLOGY 20 : 1 pp. 5-22. , 18 p. (2022) https://doi.org/10.56617/tl.3369





